15 Dec 2014

Kamut

Kamut pšenica
Kamut je ime za drevnu pšenicu, poznat kao Khorsan pšenica, iz Egipta, koja je uvezena u SAD 1949 godine. Koristi se u proizvodnji hiljade proizvoda, uključujući hleb, žitarice, paste, peciva, gricklaice, zrna kafe, krekera, piva itd. Kamut je organski, ne genetski modifikovana, drevna pšenica slična durum pšenici. Godine 1990., " Kamut " je registrovan kao zaštitni znak od strane porodice  Quinn u cilju podupiranja organskog uzgoja i očuvanja drevne Khorasan pšenice. Kamut pšenica mora uvek biti uzgajana organski, nikad se ne hibridizuje ili menja, a sadrži visok nivo čistoće i prehrane.
Kamut pšenica uzgaja se na organskim farmama. Zrno je cenjeno od strane potrošača kao žitarica sa visokim energetskim vrednostima, lakom probavom, orašastog ukusa i čvrste strukture. Sadrži više proteina (oko 30 % više od pšenice), selena, aminokiselina, vitamina E od najmodernijih pšenica i sadrži esencijalne minerale kao što su magnezijum i cink. Prednosti korišćenja je ta što ima više hranjivih stvari, proteina i lepšeg je ukusa od drugih pšenica - plus, podupire ekološku poljoprivredu i pomaže da se sačuva drevno žito.

Esencijalni vitamini
Kamut sadrži niz esencijalnih vitamina. To vam pruža vitamin B, vitamin E i vitamin A i dobar je izvor vitamina B - niacin i tiamina. Jedna šolja kuvane porcije sadrži 4mg niacina ili 20% dnevne vrednosti i 0,16g tiamina ili 11% dnevne vrednosti.

Minerali
Kamut sadrži kalcijum, gvožđe, magnezijum, kalijum, natrijum i cink. Konzumiranje jedne šolje kuvanog  Kamuta pruža vam 3mg ili 17% dnevne vrednosti za gvožđe, 83mg miligrama ili 21% dnevne vrednosti magnezijuma, 235mg ili 25% dnevne vrednosti fosfora i 3,16mg cinka, što je 21% dnevne vrednosti.

Kamut zrno
Hranljive vrednosti i Zdravlje
Koristeći proizvode od Kamuta, uključujući i hleb, paste, krekeri i slično može biti efikasna u smanjivanju metaboličkih faktora rizika. Institut za zdravlje je sprovelo istraživanje u kojem su došli do saznanja da, učesnici koji su konzumirali proizvode od Kamuta imali su značajnije smanjen holesterol, glukozu u krvi u poređenju sa grupom koja je konzumirala proizvode od obične pšenice. Takođe učesnici koji su konzumirali proizvode od Kamuta su imali smanjen nivo oksidativnog stresa i upalnih stanja.

Sa svojim orašastim ukusom, Kamut se još naziva i Khorasan pšenica i čini vredan dodatak ishrani. Kamut ima veliku hranljivu vrednost i pruža znaćajnu količinu proteina, vlakana, minerala.

Vlakna i proteini
Kamut obezbeđuje vlakna, i tip je ugljnih hidrata, esencijalnih makronutrienata. Proteini igraju značajnu ulogu za jačanje tkiva, a takođe pomaže u transportu kiseonika i imunog sistema, dok vlakna smanjuju holesterol, šećer u krvi i održava digestivni sistem zdravim.
Kamut sadrži 227kcal po šoljici. Bogata je proteinima, a kada se kuva ima 9,8g proteina. Većina kalorija u Kamutu se sastoji od ugljneih hidrata. Jedna šolja kuvane porcije Kamuta vas snabdeva sa 47,5g ugljenih hidrata i 7,4g dijetetskih vlakana. Još jedna prednost je i minimalna količina masti po porciji. Svaka jedna šolja porcije će doprineti 1,4g masti i to su uglavnom polizasićene masne kiseline.

Selen i mangan
Kamut je odličan izvor minerala selena i mangana.
Oba minerala deluju antioksidativno, što znači da vas štiti od genetske mutacije i oštećenja membrana ćelija izazvanih slobodnim radikalima. Mangan pomaže u sintezi polnih hormona, a selen podržava proizvodnju hormona štitne žlezde. Kamut je izvor selena, antioksidans koji pomaže jačanju imuniteta i borbi protiv mnogih bolesti.

Magnezijum i Cink
Kamut takođe pomaže vašem zdravlju pružanjem znatne količine magnezijuma i cinka. Svaka porcija sadrži 83mg magnezijuma - 20% preporučenog dnevnog unosa za muškarce i 26% žena, kao i 40 i 29% preporučenih dnevnih unosa cinka za žene i muškarce. Ishrana bogata cinkom poboljšava vaš imuni sistem i omogućava zdravo funkcionisanje štitne žlezde dok magnezijum jača koštano tkivo i aktivira enzime vaše ćelije.

Kamut brašno
Kamut i gluten
Kamut je sorta pšenice i na taj način sadrži gluten. Mnogi ljudi koji su intoleranti na pšenicu govore da su u stanju da je toleršu. Istraživanja pokazuju da osobe koje konzumiraju proizvode od Kamuta mogu da dožive zdravstvene beneficije.
U ishrani bez glutena, pšenica, ječam i raž su zabranjene. Postoje alternative kao što su tef i amarant. Kamut nije među ovim alternativama jer je slična durum pšenici. Hleb, peciva i slični proizvodi napravljeni od Kamuta sadrđže gluten.

Celijakija
Ludi sa celijakijom ne bi trebalo da jedu gluten. Konzumiranje glutena prouzrokuje štetu na crevnim resicama što dovodi do neuhranjenosti, probleme pri varenju i dugoročnih zdravstvenih problema. Jedini način za lečenje celijakije je da se izbegne gluten.


Razmatranja
Ako ste na ishrani bez glutena zbog intolerancije, a nije vam dijagnostikovana celijakija, možda ćete moći da svarite Kamut lakše nego druge vrste pšenica. Međutim, ako vam je doktor naložio da budete na ishrani bez glutena, pre dodavanja Kamuta vašoj ishrani konsultujte se prvo sa vašim lekarom. Ako možete da jedete gluten razmislite o Kamutu kao zameni za druge pšenice. 

Takođe nudi i blago sladkast ukus, pa se često primenjuje za pravljenje slatkih poslastica.



2 comments:

  1. Replies
    1. Kod nas ga trenutno nema, nažalost. Javljam Vam u slučaju da ga nađem.

      Delete